- Aluminiumdurk, hopfällbar.
- Uppblåsbart V-skrov.
- PVC-gummi. Antingen 0,9 mm eller 1,2 mm tjocklek.
- Akterspegel i solid PP-plast.
- Flera luftkammare.
ALUMINIUMDURK: Aluminiumdurken är golvet i gummibåten. Det består av flera aluminiumskivor som skjuts på plats i samband med att man fyller luft i pontonerna. Fördelen med aluminiumskivor är att de är mycket stryktåliga. Detta är särskilt bra om man lastar i kantiga föremål eller har andra vassa saker i båten, som t.ex. fiskeredskap.
UPPBLÅSBART V-SKROV: Till skillnad från båtar med plan botten får gummibåtar med V-skrov överlägsna sjöegenskaper. Om du vill dra båten efter en större båt är V-skrovet ett måste, då plana bottnar tenderar att suga fast i sjön samt har en tendens att vända sig upp och ner vid vindpustar. Att V-skrovet på Seabird gummibåtar är uppblåsbart ger även förbättrad flytförmåga. Detta medför att man kan montera större och tyngre motorer på modellerna.
GUMMIMATERIALET: Till Seabird gummibåtar kan du välja mellan 0,9 mm eller 1,2 mm tjocklek i PVC-materialet. Normal standard bland liknande båtar är 0,9 mm, och även fast skillnaden upp till 1,2 mm inte låter så påtaglig så skall man komma ihåg att det rör sig om ett 33% tjockare material. Detta medför naturligtvis att båtar med 1,2 mm gummitjocklek är betydligt mer slitstarka.
AKTERSPEGELN: Samtliga båtar på Roslagsmarin har en akterspegel tillverkad i solid behandlad marinplywood med motorfäste i PP-plast. Detta materialval är stadigt, slitstarkt och motstår även fukt på ett utomordentligt sätt.
FLERA LUFTKAMMARE: Alla våra gummibåtar är tillverkade med flera separata luftkammare. Detta är mycket viktigt ur ett säkerhetsperspektiv då båtar med enkel luftkammare kan sjunka vid punktering. Med flera luftkammare håller sig båten flytande även om en, eller i många fall flera, kammare punkteras.
Till samtliga storlekar ingår en uppsättning aluminiumåror, en bärväska/förvaringsväska, en fotpump samt en lagningssats. För dig som avser förvara båten under bar himmel rekommenderar vi ett skyddsöverdrag för att motstå slitage från väder och vind.